Technologiczna rewolucja w piekarniach

[03.11.2016] Kontrola magazynów, planowanie dostaw, zamówienia specjalne, stała jakość wypieków czy współpraca z urządzeniami fiskalnymi, to tylko niektóre z funkcjonalności zaprojektowane z myślą o piekarniach. Jak zatem technologia może zmienić branżę piekarniczą? Czy może pomóc w zdobyciu większej liczby klientów?

Jakie funkcjonalności przemawiają za tym, że wdrożenie technologii w piekarniach się opłaci? Wraz z firmą NetPOS przygotowaliśmy kilka faktów dotyczących systemów dla piekarni.

Jeszcze do niedawna większość piekarni działała w oparciu o tradycyjne narzędzia do obsługi sprzedaży, czyli kasy fiskalne. Niestety coraz częściej okazuje się, że to nie wystarcza. Poza tym, same kasy fiskalne generują dość spore koszty, a ich wdrożenie wiąże się czasochłonnym procesem szkolenia pracowników. - „Kasy fiskalne to przede wszystkim znacznie więcej pomyłek oraz mniejsza kontrola nad tym, co robi personel w porównaniu do nowoczesnych systemów POS. Zanim jednak zostanie podjęta decyzja o wdrożeniu ich w piekarniach, dobrze jest zapoznać się z funkcjonalnościami, które faktycznie ułatwią codzienną pracę” – komentuje Rafał Marek, Prezes firmy NetPOS.

Wyróżnij się z systemem POS

Konkurencji stale przybywa, jak zatem wyróżnić się w branży piekarniczej? Grunt to podstawa czyli, dobra lokalizacja, konkurencyjna oferta oraz personel, który zna się na swoim fachu. Kolejne elementy to już detale. Ale jak wiadomo w branży gastronomicznej, to właśnie one są niezwykle ważne. Jednym z elementów, który może wypracować przewagę konkurencyjną jest właśnie zastosowana technologia.  Systemy POS dedykowane pracy w piekarniach to swoisty wyróżnik, który sprawi, że nawet klienci, którzy nie będą mięli bezpośredniej styczności z technologią  zauważą różnicę.

Systemy POS to przede wszystkim kompleksowa obsługa całego biznesu, poczynając od zaopatrywania magazynu, przez przyjmowanie zamówień, aż po finalne wydanie produktów. Wydawać by się mogło, że w porównaniu do kas fiskalnych, systemy POS trudniej będzie wdrożyć, jednak jest zupełnie odwrotnie. - „Systemy POS to przede wszystkim intuicyjna obsługa. Cały personel nauczy się pracy z urządzeniem już w kilka godzin, oszczędzając tym samym cenny czas, który może poświęcić na obsługę klientów. Technologie dedykowane pracy w piekarniach to skuteczne narzędzia do kontroli, minimalizacji strat oraz maksymalizacji zysków” – dodaje Prezes NetPOS.

Funkcjonalności dedykowanie piekarni 

Programy przygotowane z myślą o branży piekarniczej posiadają specjalne moduły, które zastosowanie znajdą właśnie w piekarniach. - „Oprogramowanie dla piekarni można porównać do samochodów dla firm. Prowadząc biznes można zakupić zwykły, tradycyjny samochód dostawczy, można również zainwestować w samochód z chłodnią, która zapewni większy komfort pracy. Podobnie jest właśnie z systemami dla piekarni. Można co prawda zainwestować w systemy dedykowane ogólnie branży gastronomicznej, ale dla wygody można również wybrać te, które zostały zaprojektowane z myślą o konkretnym sektorze, w tym przypadku piekarniach” – dodaje Rafał Marek.

Mając to na uwadze warto wybrać rozwiązania, które posiadają funkcję zamówień specjalnych, gdzie wszystkie informacje o zamówieniu znajdą się w systemie. Tak dla przykładu, każdy pracownik będzie miał wgląd w smak tortu, jego kształt, sugerowane gabaryty czy nawet miejsce i termin dostarczenia.

W przypadku piekarni dużą rolę odgrywają proporcje oraz receptura poszczególnych wypieków. Zapewnienie jakości produkcji jest możliwe, dzięki stałym recepturom. System podpowiada pracownikom ilość składników niezbędną do zadanej wielkości produkcji. Co ważne podaje również dokładny przepis oraz zamienniki, które mogą być użyte. Zamówienia na produkty są razem gromadzone, dzięki czemu produkcja wie, jakie zamówienia i na kiedy mają zostać zrealizowane.

Większość piekarni zaopatruje w pieczywo nie tylko sklepy firmowe, ale i wiele dodatkowych punktów sprzedaży czy nawet punkty gastronomiczne, takie jak restauracje czy puby, dlatego też kontrola dostaw jest niezwykle istotna zarówno z punktu widzenia dostawcy, jak i odbiorcy. Każdy zaopatrywany sklep dostaje bowiem centralny dokument odnośnie do dostawy. Dzięki niemu odbiorcy są w stanie zweryfikować ilość oraz rodzaj dostarczonych produktów.

Systemy dla piekarni to również mniejsze ryzyko popełnienia błędów, zarówno w zamówieniach, jak i w raportowaniu. Cały biznes jest bowiem w systemie, a osoby zarządzające mogą w każdej chwili sprawdzić stan finansów czy sprzedaży generując odpowiednie raporty.