10 kroków do sukcesu restauracji

[03.08.2016] Restauracje pojawiają się jak „grzyby po deszczu”, zatem jak wyróżnić się z tłumu i zachęcić klientów, aby wybrali właśnie nasz lokal? Podpowiadamy dziesięć najważniejszych kroków, które pomogą w budowaniu sukcesu restauracji.

1. Liczy się pomysł
Jeśli od dawna marzyłeś o otworzeniu swojej własnej, klimatycznej knajpki lub może dużej, tętniącej życiem restauracji, to najwyższa pora w końcu zrealizować swój cel. Jednak zanim przystąpisz do działań, dobrze przemyśl każdy aspekt i przede wszystkim wymyśl swój biznes. Przy otwieraniu lokalu najważniejszy jest pomysł. Bez niego nie mam mowy o rozpoczęciu działań. Pomysł to taka żarówka, która stale oświetla nasze kroki. Dzięki niemu wiemy co robić, aby wspiąć się na sam szczyt, wiemy jak ma wyglądać nasz biznes, mamy wyobrażenia, jak mógłby wyglądać za kilka lat. Mało tego, dzięki temu masz szansę na znalezienie unikatowej koncepcji swojego biznesu – może to być np. niestandardowa aranżacja wnętrza, oparcie menu o wyjątkowe bądź unikatowe dania lub nakierowanie na konkretnych odbiorców.

2. Zadbaj o biznesplan
Zaraz po tym, jak wyklaruje nam się pomysł na biznes, warto dokładnie przyjrzeć się branży i konkurencji, aby poznać dobrze środowisko, na którym przyjdzie nam konkurować. Zanim przystąpimy do realizacji pomysłu, kluczem do sukcesu może okazać się odpowiedni biznesplan. Opisanie krok po kroku wszystkich niezbędnych działań, podkreślenie najważniejszych z punktu widzenia zadań, analiza kosztów, to wszystko możemy mieć w jednym miejscu. Taki biznesplan pomoże nam usystematyzować nasze działania i przewidzieć na wstępie trudności, z którymi będziemy musieli się mierzyć, dając tym samym szansę na powodzenie biznesu.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE  
ZAWSZE BEZPŁATNY DOSTĘP DO PEŁNEGO WYDANIA 
- link do aktualnego numeru: CZERWIEC 2016

3. Dobra lokalizacja wabikiem na klientów
Naturalnie dobra kuchnie wybroni się sama, ale dużym atutem niemal każdej restauracji jest lokalizacja. W dobie Internetu i nowych technologii klienci nie powinni mieć problemu, żeby trafić do restauracji. Jednak zawsze lepiej wybrać miejsce, do którego łatwo się dostać nie tylko samochodem, ale i środkami komunikacji miejskiej czy też np. rowerem. Restauracja w modnej galerii, na popularnej handlowej ulicy, czy też na chętnie odwiedzanym osiedlu z pewnością może liczyć na więcej klientów niż ta znajdująca się na obrzeżach miasta.

4. Wyposaż kuchnie w technologie
Kiedy już podejmiemy wszystkie niezbędne kroki do realizacji pomysłu, nadchodzi pora na odpowiednie wyposażenie lokalu. Najlepiej zacząć jest od kuchni, w końcu to ona jest prawdziwym sercem lokalu, a bez niej nie mógłby funkcjonować. Można się przecież obejść bez dodatkowych stolików, czy poprawiających wygląd lokalu dodatków, jednak nie da się chyba wyobrazić lokalu bez kuchni gazowej czy piekarnika. Oprócz sprzętu, który jest niezbędny dobrze jest zainwestować również w oprogramowanie dla kuchni.

„Systemy dla gastronomii to idealne rozwiązanie dla lokali, które chcą się rozwijać. Mnogość ich funkcji sprawia, że niemal w każdym lokalu gastronomicznym znajdą one swoje zastosowanie. Takie możliwości jak przesyłanie zamówień bezpośrednio z sali do kuchni, kontrola stanu magazynowego czy możliwość sprawdzenia konkretnego składu danej potrawy to ogromne zalety, jakie niesie za sobą wdrożenie systemów POS” – przekonuje Rafał Marek, prezes firmy NetPOS, oferującej sprzedaż i wdrożenie nowoczesnego oprogramowania.

5. Dobry kucharz pilnie poszukiwany
Jak już wspominaliśmy dobry sprzęt jest niezwykle ważny, aczkolwiek sam nic nie ugotuje. Do tego potrzebni są fachowcy. Poszukiwanie dobrego kucharza należy rozpocząć od testu ich umiejętności. Ważne, żeby kucharz miał smak, nie bał się eksperymentować, był otwarty na nowe kuchnie, a co najważniejsze dbał o satysfakcję klientów. Smaczna kuchnia zapewni restauracji wiernych klientów, dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniego szefa kuchni.

6. Współpracuj z najlepszymi
Restauracja to również dobrej jakości produkty. Nie wystarczy jedynie zaopatrzyć restauracje, ważne żeby wybrane produkty były smaczne, a co najważniejsze świeże, dlatego tak ważny jest wybór dostawców. Warto zaopatrywać się u lokalnych rzeźników, rolników, czy piekarzy. Tylko dzięki temu mamy pewność, że za każdym razem dostaniemy produkty tej samej jakości.

7. Daj narzędzia personelowi
Bardzo ważne jest abyś zadbał o swój personel. Dając mu odpowiednie narzędzia masz gwarancję, że będą oni mogli zająć się obsługą klientów. Tak więc wszelkiego rodzaju nowe technologie, sprzęt oraz szkolenia mogą w tym pomóc. Odpowiednie oprogramowanie na sali pozwala zbierać zamówienia na tablety i przesyłać je automatycznie do kuchni. Kelnerzy mogą z łatwością przyjmować płatności kartą za pomocą bezprzewodowych terminali. Mają również pełen wgląd w menu oraz poszczególne składniki dań dzięki czemu mogą udzielać kompletnych informacji gościom. „Systemy gastronomiczne posiadają wiele rozwiązań, które wspierają prace personelu, ułatwiając im codzienną obsługę gości. Rozwiązania te sprawdzają się w zarówno w małych, jak i dużych obiektach” – dodaje Rafał Marek z NetPOS.

8. Jak Cie widzą tak Cie piszą
Prowadząc swój lokal trzeba również postawić na wygląd restauracji, menu, oraz prezentację samych potraw. Smaczne jedzenie przyciąga, ale dobrze jest gdy można je zjeść w ładnym i czystym wnętrzu. Stąd warto zadbać o wygląd i aranżację wnętrza lokalu, zainwestować w ciekawe dodatki i oświetlenie. Co więcej, estetyka dań również powinna odzwierciedlać ich smak poprzez nawiązywanie do wystroju wnętrza. Takie małe smaczki sprawiają, że klienci doceniają estetykę i chętnie wybierają dany lokal.

9. Smaczna kuchnia to podstawa
Wybierz rodzaj kuchni, do którego składników bez problemu dotrzesz w danym regionie i na który znajdziesz wielu spragnionych klientów. Naturalnie na każdym kroku można spotkać restauracje serwujące kuchnię włoską, amerykańską, chińską bądź japońską, ale moda na polskie, regionalne lub nawet bardzo lokalne dania również zaczęła zdobywca coraz więcej zwolenników. Ludzie szukają tego co lokalne, ale i chcą przypomnieć sobie smaki dzieciństwa, stąd też szukają smacznej, prostej kuchni.

10. Satysfakcja klientów gwarantowana
Prowadząc własną restaurację powinieneś szczególnie dbać o satysfakcję klientów. Możesz zadbać o nią oferując im różnego rodzaju karty rabatowe, specjalne promocje, happy hours. Drobne gesty przyciągają klientów. Co więcej, jeśli zależy Ci na stałych klientach, to postaraj się w systemach POS zaznaczyć wszystko to co im smakuje, co najczęściej zamawiają. Dzięki temu przy okazji kolejnej wizyty będziecie mogli zaproponować im coś specjalnego, a w ten sposób poczują się wyjątkowi i jeszcze nie raz wrócą do twojego lokalu.

Materiał opublikowany na portalu Horecanet.pl