10 tricków, dzięki którym klienci wrócą do restauracji

[06.07.2016] W miastach niemal roi się od restauracji. Na każdym kroku można spotkać lokale serwujące najróżniejsze smakołyki. Jednak, to czy klienci wrócą do danego lokalu zależy nie tylko od smacznej kuchni, ale też od kilku drobnych szczegółów. Zatem jakich trików użyć, aby klienci rozsmakowali się właśnie w naszej restauracji.

1.    Postaw na smaczną kuchnię
Otwierając restaurację pamiętaj, że jej sercem zawsze jest kuchnia. Zatem właśnie od niej powinieneś rozpocząć swoją przygodę z gastronomią. Przygotuj ciekawe, przyciągające uwagę menu. Zadbaj o kubki smakowe klientów. Jak? Najważniejsze są dobre i świeże produkty. To one zapewnią potrawom serwowanym w twojej restauracji wyśmienity smak. Menu przygotuj z dbałością o szczegóły. Tworząc kuchnię, pamiętaj dorosłych, jak i tych młodszych smakoszach.

2.    Sezonowa oferta
To co może odróżnić twoją restaurację od konkurencji, to z pewnością oferta dostosowana do pór roku oraz zbliżających się świąt. Dlatego latem wprowadź do menu świeże warzywa i owoce. Zimą postaw na ciepłe, rozgrzewające dania. Nie zapominaj o Świętach Bożego Narodzenia, Walentynkach czy ostatnim dniu szkoły. W tym szczególnym czasie możesz przygotować dla klientów specjalne pozycję w menu, a także zaproponować specjalną ofertę cenową.

3.    Miła obsługa
Klienci wybierający lokal bardzo często kierują się również jakością obsługi klientów. Zwracają uwagę na wiedzę kelnerów, ale i na ich podejście do gościa. Po prostu chcą być szybko i mile obsłużeni. 
- Prowadząc swój biznes powinniśmy zwrócić uwagę na to jak nasz personel  radzi sobie z obsługą sali. Dobrze jest dać pracownikom narzędzia, które pomogą im w codziennej pracy. Dlatego też dobrym rozwiązaniem jest wdrożenie systemów POS, które pomogą im między innymi zarządzać zamówieniami, ułatwią komunikacje między salą a kuchnią oraz pozwolą skupić się na obsłudze klientów – komentuje Rafał Marek, Prezes firmy NetPOS, która zajmuje się sprzedażą i wdrożeniem nowoczesnego oprogramowania.

4.    Klient kupuje oczami
Prowadząc biznes w każdej niemal branży można przekonać się, że klienci przywiązują ogromną wagę do względów estetycznych. Dlatego oprócz dbałości o wygląd poszczególnych potraw, zadbaj również o atrakcyjny wygląd lokalu. Jeśli wydaje Ci się, że klienci tego nie docenią, to jesteś w błędzie. Ciekawie zaaranżowane wnętrza będą przyciągać swoim urokiem. Wygodne krzesła i przestronne stoły oraz dodatki sprawią, że klienci będą się „bić” o stoliki w lokalu. Świeże kwiaty, klimatyczne lampy czy lustra dodadzą restauracji wyjątkowego charakteru.

5.    Zadbaj o stałych klientów
Przygotuj specjalną ofertę dla stałych gości twojej restauracji. Zadbaj o specjalne ceny, promocje oraz kupony rabatowe. Czasem zaskocz swoich stałych klientów, zapraszając ich na wieczór walentynkowy lub na specjalną kolację.

- Stały klient to skarb, o który warto dbać, dlatego dobrze jest dołożyć wszelkich starań, aby chętnie wracał do restauracji. Pomóc w tym mogą systemy POS. Znając upodobania stałych bywalców, wiedząc, które dania z menu najbardziej im odpowiadają możemy pozytywnie ich zaskoczyć. Systemy POS pozwalają wprowadzać notatki odnośnie do preferencji klientów oraz takie istotne fakty jak to, że ktoś jest diabetykiem bądź alergikiem – dodaje Rafał Marek z NetPOS.

6.    Nie samą kuchnią restauracja żyje
Choć w restauracji pierwszoplanową rolę odgrywa kuchnia i serwowane przez nią jedzenie, to warto zadbać również o szereg dodatkowych elementów, które wyróżnią lokal na tle konkurencji. Dobrym pomysłem są dodatki. Do serwowanych dań można dołączyć specjalnie wyselekcjonowane gatunki win, idealnie pasujące do menu. Z pewnością przyciągną one rzesze ciekawych nowych smaków gości. Ciekawym sposobem zainteresowanie klientów jest również oferta lokalnych browarów czy wino własnej produkcji, serwowanych pod marką własną danej restauracji.

7.    Poszerzona oferta
Restauracje otwierają się na potrzeby klientów i np. włączają do swojego menu również ofertę śniadaniową i lunchową. Zarówno małe, lokalne knajpki, jak i całe sieci restauracji serwują klientom poranną kawę, świeże kanapki oraz smaczne obiady, na które klienci mogą wpaść przed pracą lub w porze lunchu. Warto pamiętać, że klienci są mobilni, dlatego w lokalach nie może już zabraknąć punktów Wi-Fi. Zdarza się, że klienci rezygnują z odwiedzenia restauracji właśnie ze względu na brak dostępu do Internetu.

8.    Pokaż się w sieci
Reklama to podstawa, a najlepszą reklamą dla restauracji jest oczywiście dobre jedzenie. Jak spełnimy już ten warunek, to drugim punktem w promocji lokalu jest pokazanie się w sieci. Strona internetowa to konieczność, ale teraz  liczą się także media społecznościowe. Właśnie tam klienci chętnie szukają informacji o lokalu, opinii o serwowanym jedzeniu, a nawet menu. Dlatego pokaż się na Facebook’u, wrzucaj zdjęcia swoich potraw na Instagrama, dziel się swoją wiedzą na Youtube.

9.    Wyposażenie zgodne z profilem restauracji
Jeśli prowadzisz lokal, którego częstymi gośćmi są rodziny z dziećmi, powinieneś zadbać o miejsce specjalnie dla nich. Mniejsze stoły, kącik zabaw, przystosowane łazienki, a może dziecięce menu. Może w twoim lokalu często pojawiają się fani sportu? Zadbaj o ich komfort i przygotuj dla nich kącik kibica z wygodnymi krzesłami, barem i oczywiście wielocalowym telewizorem. A może w swojej ofercie masz dania z grilla. Wyposaż więc w niego salę i pozwól klientom na własne oczy przekonać się jak powstają ich potrawy.

10.    Daj się lepiej poznać
Chcesz, żeby klienci trafili właśnie do twojej restauracji? Przedstawi im się, pokaż im swoją pracę, daj się poznać „od kuchni”. Takie „wyjście” do ludzi może wiele zmienić. Klienci zobaczą, kto stoi za serwowanymi daniami. Coraz popularniejsze stają się degustacje podczas, których klienci mogą skosztować popisowych dań. Wiele restauracji decyduje się również na „wyjście na ulicę” z przygotowanymi przekąskami dla przechodniów. Tą formą reklamy z pewnością smacznie przyciąga się klientów do restauracji.. Równie popularne ostatnimi czasy są festiwale smaków i kuchni. Warto pokazać na nich swoje potrawy szerszej publiczności. To ciekawy sposób prezentacji restauracyjnej oferty.

Materiał opublikowany na portalu Horecanet.pl