Otwierasz restaurację? Dobry biznes plan to podstawa

[04.05.2016] Początkującym restauratorom wydaje się, że prowadzenie tego biznesu, to nic trudnego. Wystarczy lokal w dobrym miejscu, ładny wystrój, dobra kuchnia i gotowe. Nic bardziej mylnego. Restauracja to biznes, o sukcesie którego decydują szczegóły. Stąd na samym początku warto przygotować biznesplan, nawet uproszczony i trzymać się kolejnych punktów przy jego realizacji.

Jako stały bywalec wszelkich restauracji zawsze marzyłeś o otwarciu własnej, a teraz wcielasz ten pomysł w życie? Niestety bycie gościem restauracji, a jej właścicielem to zupełnie dwa różne światy. Dlatego, przygotowując się do otwarcia własnej restauracji, najpierw przygotuj dobry plan, tzw. biznesplan, który pozwoli Ci zaplanować to przedsięwzięcie w każdym ważnym aspekcie. Przygotowana strategia pomoże Ci przewidzieć wszystkie początkowe trudności, przełoży biznes na konkretne liczby i potrzeby oraz wskaże ryzyko, które trzeba ponieść.

Oczywiście spisując biznesplan dla siebie, a nie dla banku czy potencjalnych inwestorów, możesz ominąć książkowe, wymagane punkty takie, jak np. streszczenie. Przygotowujesz materiał, który ma być bazą dla Ciebie, zatem najlepiej zacznij od koncepcji biznesu. 

Koncepcja biznesu
Koncepcja biznesu, czyli pomysł na twoją restaurację. W tej części musisz odpowiedzieć na najważniejsze pytanie o to, czym twoja restauracja będzie odróżniała się od konkurencji. To, tak naprawdę podstawowy pomysł, który pomoże zaplanować wszystkie kolejne kwestie. Jeśli trafisz swoją koncepcją w potrzebę rynkową i gusta klientów, to przy starannej realizacji masz szansę odnieść sukces. Zatem dodatkowo pomyśl nad tym i opisz następujące kwestie:
•    Jak duży ma być lokal i na jaką liczbę gości?
•    Ilu zatrudnić pracowników sali i kuchni?
•    Jak ma w ogóle wyglądać lokal w jakim stylu?
•    Jaką kuchnię planujesz serować? Jak będzie wyglądało menu?
•    Jakie będą godziny otwarcia lokalu?
Gdy opracujesz te wszystkie kwestie, czas iść dalej, czyli odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki cel chcesz osiągnąć. Po co w ogóle zakładasz restaurację, jaka jest wizja tego miejsca? Jak chcesz, aby była postrzegana/odbierana. Odpowiedź na to pytanie pomoże Ci zbudować tzw. klimat lokalu.

Promocja restauracji 
To ważna część, która pozwoli zwiększyć szanse na odniesienie sukcesu już na samym początku. Przeanalizowanie możliwych sposobów promocji,  pomoże przede wszystkim oszacować wysokość nakładów finansowych potrzebnych na marketing. Warto pamiętać, marketing, to nie tylko wielkie kampanie reklamowe w prasie i telewizji, ale także małe, ale ważne kwestie, jak np. zdjęcia potraw do menu. Coraz chętniej wykorzystywany sposób do zachęcenia klientów do próbowania potraw danej restauracji. Marketing to również różnego rodzaju karty lojalnościowe czy promocje, które zachęcają gości restauracji do ponownego jej odwiedzenia. 

Wyposażenie od sali aż po kuchnię
Bardzo ważna część biznesplanu, bowiem spisanie wszystkich potrzeb w zakresie wyposażenia, pozwoli dokładnie oszacować dużą część kosztów, które trzeba ponieść na tzw. dzień dobry. Stoliki, krzesła, ekspresy do kawy, lodówki,  kuchnie, piece, naczynia i garnki, bez tego niestety żadna restauracja się nie obejdzie. Zatem dokładne oszacowanie tych właśnie potrzeb, które pozwolą nam tak naprawdę otworzyć lokal.
W tym miejscu należy pamiętać również o komputerach, kasach fiskalnych, terminalach płatniczych, oprogramowaniu do zarządzania restauracją. – Wszystkie te urządzenia są dosyć sporym kosztem dla startujących restauracji, ale za to bardzo usprawniają pracę w lokalu, bowiem pozwalają „panować” nad restauracją od samego początku. Wgląd na bieżąco w kwestie magazynowe, zamówień klientów, promocji, płatności, to duża pomoc dla właścicieli restauracji, a odpowiedni sprzęt i oprogramowanie tylko w tej kwestii pomagają – wyjaśnia Rafał Marek z firmy NetPOS. – Dodatkowo, dobry program do zarzadzania restauracją, pozwala trzymać pieczę właściwie nad wszystkimi ważnymi kwestiami, również tymi opisanymi w biznesplanie, jak wynagrodzenia pracowników, koszty na wyposażenie, na produkty potrzebne do przygotowywania potraw z menu i przede wszystkim, nad całą rentownością biznesu – dodaje przedstawiciel NetPOS.

Analiza finansowa
Wynik tej analizy może zaskoczyć, ale trzeba ją przeprowadzić, aby realnie ocenić nakłady finansowe niezbędne do uruchomienia biznesu. Niestety, lokal niekoniecznie będzie zarabiał na siebie już od pierwszych dni, dlatego warto uwzględnić wysokość środków finansowych, które pozwolą np. funkcjonować przez minimum pierwsze trzy miesiące. Tutaj przede wszystkim trzeba policzyć koszty związane z zatrudnieniem pracowników, wynajmem lokalu, opłatami takimi jak woda i prąd oraz środkami na produkty do kuchni i oczywiście na wszelkie podatki.

Zatem dobrze opracowany biznesplan, choć może wydawać się zbędny, tak naprawdę jest jedną z najważniejszych rzeczy, która należy wykonać otwierając własną restaurację. Bez niego i głośnego wypowiedzenia potrzeb i przeanalizowania możliwości, konkurencji, rynku, a także nakładów finansowych i całej koncepcji biznesu wiele kwestii może zaskoczyć już na samym początku. 

Materiał opublikowany na portalu Horecanet.pl