Kilka słów o trendach w gastronomii

[05.06.2017]„Przewodnik: trendy w gastronomii 2016” pokazuje, że aż 47% Polaków jada „na mieście” zarówno w tygodniu, jak i w weekendy. Z jednej strony restauratorzy mają powód do radości, z drugiej zaś stają przed wyzwaniem dostosowania oferty do stale zmieniających się potrzeb gości.

Konkurencyjne ceny oraz dostępność lokali oferujących dania inspirowane smakami z całego świata sprawiają, że coraz więcej osób woli jeść w restauracji, lub zamawiać jedzenie do domu lub biura.  Jak przełożyć tę tendencję na sukces restauracji? Na co szczególną uwagę powinni zwrócić restauratorzy?

Dlaczego jedzenie na mieście?

To, co wyróżnia współczesnego klienta to z całą pewnością  brak czasu. Potencjalni goście chcą mieć wszystko „tu i teraz”, więc trzeba przygotować ofertę tak, aby jak najlepiej spełnić ich oczekiwania. Jak to zrobić? Coraz więcej lokali wprowadza dodatkowe usługi np. możliwość zamówienia jedzenia na wynos lub z dowozem. Wszystko po to by  zaspokoić potrzeby klientów. 

Trend jedzenia na mieście  wpłynął na wzrost wydatków na usługi gastronomiczno-hotelarskie. Z badań przeprowadzonych przez GUS jasno wynika, że w porównaniu do roku 2000, wzrosły one 5-krotnie. Klienci przeznaczają na jedzenie w lokalach  średnio 23 zł na osobę (jednorazowo). Ta kwota być może nie jest piorunująca, jednak stanowi potężny zastrzyk gotówki dla obiektów gastronomicznych.

Kuchnia z dowozem

Jednym z trendów, który wciąż się rozwija jest zamawianie jedzenia na wynos. W znacznym stopniu wynika to z niechęci do gotowania, ale i z korzystnego poziomu cen, który może zostać osiągnięty dzięki dużej konkurencyjności rynkowej. Innym powodem wzrostu dochodów płynących z rozszerzenia oferty o dostawy jedzenia jest rosnąca popularność tzw. diety pudełkowej. Firma przygotowuje posiłki zgodnie z obliczoną liczbą kalorii, według określonych przepisów i konkretnego składu.  

-„Prowadząc lokal z możliwością dostawy, niezwykle ważna jest kontrola jakości dań oraz nadzór nad kierowcami. Dzięki systemom dedykowanym gastronomii, osoba zarządzająca może w dowolnym momencie, z każdego miejsca na świecie, sprawdzić, które zamówienia zostały już zrealizowane oraz jakie dania są jeszcze w trakcie przygotowań. Technologia pozwala również na śledzenie pracy personelu, dzięki czemu osoby zarządzające mają pełną wiedzę o tym kiedy i gdzie znajdował się dany pracownik” – opowiada Rafał Marek, Prezes firmy NetPOS.

Wzrost zainteresowania zdrową żywnością

Możemy zaobserwować wyraźny wzrost zainteresowania zdrową żywnością, a zwłaszcza warzywami, owocami i produktami bezglutenowymi. Klienci są coraz bardziej świadomi tego, co kupują dlatego często pytają o to, co wchodzi w skład poszczególnych potraw. Personel powinien być przygotowany i  posiadać wiedzę na temat wszystkich składników, które zostały wykorzystane w potrawie. Pomóc mogą w tym nowoczesne rozwiązania, które wspierają codzienną pracę personelu. Oprogramowanie gastronomiczne gromadzi wszystkie, niezbędne dane do których personel ma stały dostęp. Dzięki temu kelnerzy mogą znaleźć pełne informacje o każdym daniu i żadne pytanie ich nie zaskoczy – na ekranach pojawia się skład, gramatura, a często nawet źródło, z którego pochodzą poszczególne składniki.

Na co jeszcze zwracają uwagę goście?

Bardzo częstym powodem, dla którego goście decydują się na tę, a nie inną restaurację jest karta. Ważne by menu było proste i przejrzyste. Nie można zapomnieć również o najmłodszych gościach, którzy mogą odwiedzić lokal. Warto przygotować dla nich specjalne menu z lekkimi potrawami o odpowiedniej gramaturze.

Elementem, o który warto zadbać jest również wysoka jakość obsługi. Personel powinien zostać odpowiednio przeszkolony, by nie mieć problemu z rozmową z klientami. Kelnerzy powinni opanować menu, tak by móc przekazywać w pełni wiarygodne informacje o dostępnych  potrawach.

„Przez jakość możemy również rozumieć wykorzystywane w restauracji technologie. Im więcej nowych rozwiązań znajdzie się w restauracji,  tym praca będzie bardziej komfortowa, a goście będą bardziej zadowoleni. Nowoczesne rozwiązania IT pomagają zarządzać biznesem dając możliwość raportowania, kontrolowania oraz nadzorowanie poszczególnych obszarów działalności” -  dodaje Rafał Marek.