5 faktów, których nie wiedziałeś o systemach POS dla cukierni

[02.01.2017] Wyroby cukiernicze zawsze będą miały swoich zwolenników dlatego prowadzenie cukierni jest jednym z mniej ryzykownych biznesów biorąc pod uwagę cały sektor gastronomiczny. W dużej mierze jest on kojarzony z rodzinnymi biznesami, które specjalizują się w wypiekaniu domowych ciast i deserów.

Jednak od kilku lat zaobserwować można zmiany zachodzące w tej branży. Coraz więcej lokali zwiększa zakres działalności oraz optymalizuje codzienną pracę po przez zatrudnianie dodatkowego personelu czy wdrażania technologii. Jak zatem ta technologia pomaga w zarządzaniu biznesem? Które funkcjonalności faktycznie się sprawdzają?

Prowadzenie cukierni najczęściej sprowadza się do połączenia produkcji wszelkich ciast, tortów i ciasteczek z ich sprzedażą. Właściciele cukierni mogą, ale nie muszą, posiadać wykształcenie gastronomiczne, wystarczy, że do produkcji wypieków zatrudnią osoby, które mają ukończoną odpowiednią szkołę. Sama branża stale ewoluuje, dzięki czemu otwierają się przed nią nowe rynkowe perspektywy. W ciągu ostatnich lat zaobserwować można było trend związany z łączeniem produkcji z usługami. Coraz częściej bowiem cukierniom towarzyszą kawiarnie, w których goście mogą skonsumować nabyte wcześniej wypieki. Rośnie też liczba lokali z nowoczesnym oprogramowaniem.

 Jakimi funkcjonalnościami systemy POS mogą zaskoczyć osoby planujące ich wdrożenie?

1. Nieograniczone możliwości definiowania zamówienia
Wdrażając system POS w cukierni, pracownicy mają dostęp do przygotowanych wcześniej ankiet z pytaniami dotyczącymi zamówienia, dzięki czemu nie ma miejsca na przeoczenie któregoś z ważniejszych aspektów zamówienia. Pytania dotyczą takich szczegółów jak smak, rozmiar czy napis, który ma się znaleźć na torcie. Dodatkowo pracownicy mogą w systemie określić termin odbioru zamówionego wypieku oraz adres doręczenia, w przypadku zamówienia dostawy. 
System POS dla cukierni pozwala również na pobieranie przez sprzedawców zaliczek na poczet przyjętych zamówień. Klient może zatem zapłacić część kwoty przy składaniu zamówienia, część zaś dopiero przy odbieraniu wypieku. Pracownik cukierni może również uwzględnić dostarczenie wypieku do wskazanego w zamówieniu miejsca bądź lokalu.

2. Zarządzanie produkcją
Dzięki nowej technologii zastosowanej w cukierni, możemy zarządzać produkcją. Wdrażając do systemu receptury, program sam wyliczy niezbędną ilość składników dla produkcji zadanej wielkości zamówienia. Wdrożone oprogramowanie pozwala na wprowadzanie do systemu kompletnych receptur dzięki czemu do programu można dodać listę półproduktów oraz zamienników, które mogą być wykorzystywane w procesie przygotowywania konkretnego wypieku. 
Ważne, że wprowadzając system POS w cukierni można tak nią zarządzać, by nie generować zbędnych kosztów. –„ Systemy umożliwiają określenie minimalnej ilości produkcji, oraz  możliwości urządzeń, które biorą udział w procesie produkcji danego wypieku. Program z łatwością obliczy np. pojemność pieców oraz innych urządzeń wykorzystywanych do tworzenia wypieków” – przekonuje Rafał Marek, Prezes firmy NetPOS.

3. System zwiększa zyski
Technologia w cukierniach pomaga również podnieść zyski, między innymi za sprawą podpowiedzi dla personelu. System wyświetla informacje dotyczące specjalnych promocji na określone produkty, bądź grupy produktów, dzięki czemu zwiększa się prawdopodobieństwo, że pracownik zaproponuje zakup któregoś z wypieków klientom. 
Wdrażając oprogramowanie poprawia się również jakość obsługi klientów. Każdego dnia może zostać obsłużona większa grupa gości, generując tym samym większe zyski. Technologia pozwala uniknąć błędów związanych z obsługą klientów, gdyż pełna informacja o zamówieniu znajduje się od razu w systemie. Zarówno rachunek, jak i informacja o wypieku jest generowana bezpośrednio przez system. To duża wygoda dla personelu, który nie musi każdorazowo ręcznie wprowadzać zamówień do systemu.

4. Łatwe połączenie
–„Oprogramowanie POS z łatwością można łączyć z innymi urządzeniami, w tym z urządzeniami fiskalnymi, takimi jak kasy fiskalne oraz drukarki fiskalne, dzięki czemu bezpośrednio z systemu możliwe jest generowanie dokumentów sprzedażowych” – dodaje Rafał Marek. 
Co ważne, systemy POS pozwalają również na połączenie z wagami sprzedażowymi, dzięki czemu na bieżąco można ważyć ciasteczka oraz ciasta. Personel wybiera w systemie dany wypiek, równocześnie go ważąc. Dzięki temu skrócony zostaje czas obsługi klientów. 
Technologie działające w cukierniach pozwalają też na korzystanie z bonów podarunkowych oraz kart lojalnościowych. System bezpośrednio nalicza rabat na wybrane produkty, dzięki czemu personel nie musi liczyć ani wprowadzać ich ręcznie.

5. Raportowanie
Wdrażając w cukierni oprogramowanie warto zwrócić uwagę na funkcję raportowania, która w dużym stopniu ułatwia funkcjonowanie całej cukierni. System pozwala na tworzenie rozległych analiz dotyczących sprzedaży, magazynów oraz zaopatrzenia. Dzięki systemom POS przedsiębiorcy zdobywają wiedzę odnośnie najchętniej nabywanych produktów czy najczęściej wybieranych smaków. Raporty dotyczą również personelu, a dokładniej czasu ich pracy oraz ilości sprzedanych produktów.

Dzięki systemom właściciele cukierni mają pełen wgląd w działanie swojego biznesu. Z dowolnego miejsca na ziemi mogą sprawdzić jak idzie sprzedaż lub czy cały personel dotarł do pracy. To ogromna wygoda biorąc pod uwagę fakt, że część cukierni to lokale sieciowe, w których niemożliwe jest by właściciel był w każdym z nich jednocześnie. Wystarczy jedno kliknięcie myszki by mieć pełen wgląd w sytuacje firmy. 

Materiał opublikowany na portalu Mistrz Branży.