Najważniejsze funkcje oprogramowania dla piekarni i cukierni

[18.11.2016] Zarządzanie firmą piekarniczą i cukierniczą wymaga skoordynowania procesu produkcji z procesem sprzedaży, dlatego program do zarządzania powinien łączyć część sklepową i produkcyjną. Razem z firmą NetPOS, wdrażającą oprogramowanie dla firm, wybraliśmy najważniejsze funkcje, które powinno posiadać oprogramowanie do zarządzania piekarniami i  cukierniami.

Produkcja – serce biznesu

W procesie produkcji ważnym elementem oprogramowania jest możliwość zdefiniowania wszystkich procesów w firmie, od przygotowania i wprowadzenia do systemu wszystkich receptur, poprzez produkcję konkretnych produktów, aż po sprzedaż i zwroty towarów. I tak, np. w oprogramowaniu opartym o moduł Centralnego Zarządzania, który jest sercem całego systemu, mamy możliwość definiowania całego biznesu. Określamy w nim np. czy posiadamy lokale własne, czy franczyzowe, opisujemy receptury, przypisujemy menu do konkretnych sklepów, ustawiamy globalne promocje. Do tego moduł ten pozwala na generowanie konkretnych raportów i statystyk, np. porównanie wysokości sprzedaży w lokalach, określenie jakie produkty sprzedają się lepiej, a które nie cieszą się zainteresowaniem klientów.

Magazyn – most między produkcją a sprzedażą

Moduł Magazyn Centralny to on tak naprawdę łączy produkcję ze sprzedażą, bowiem tutaj składowane są informacje o wszystkich produktach zanim trafią do sklepów. Tutaj również trafiają zamówienia ze sklepów. Moduł ten pozwala na bieżąco kontrolować stany zarówno po stronie produkcji, jak i sklepów. Dodatkowo, umożliwia prognozowanie ilości produktów potrzebnych na różne okoliczności, np. święta – system na bazie informacji archiwalnych wylicza ile produktów w danym okresie może się sprzedać. Od razu również powiadamia o ilościach surowców potrzebnych do produkcji i porównuje je z aktualnymi stanami magazynowymi.

Do modułu Magazynu Centralnego trafiają zamówienia składane bezpośrednio na POSie. Dodatkowo system umożliwia pracownikowi sklepu sprawdzać status zamówienia: zlecenie złożone, w trakcie realizacji, dostawa. Dodatkowym, ciekawym rozwiązaniem jest możliwość przesyłania towaru miedzy lokalami i przejrzenie statusu magazynu między lokalami.

Śledzenie produktu

Na każdym etapie produkcyjnym, od momentu przyjęcia towaru produkt jest śledzony, np. można dokładnie określić ile składników wykorzystano do produkcji konkretnej partii produktów, z jakiej dostawy zostały użyte komponenty, gdzie wyprodukowane produkty trafiły (do jakich sklepów). Te informacje są cenne, szczególnie w przypadku reklamacji lub wadliwej partii towaru, gdyż pozwalają dokładnie prześledzić cały proces celem określenia, gdzie wystąpił błąd wypływający na np. jakość produktów.

Łatwe generowanie zwrotów

Cały proces związany ze zwrotami jest znacznie ułatwiony, bowiem sprzedawcy w sklepie, bezpośrednio na POSie mogą wygenerować zwrot, a sam obieg dokumentów związanych ze zwrotem może być elektroniczny. Jednak, aby uniknąć zwrotów, system np. na dwie godziny przed zamknięciem sklepu może podpowiadać, które produkty się słabiej sprzedają i zaproponować promocję. Na POSie pojawia się komunikat podpowiadający, jaki produkt w promocji zaoferować klientowi.

Inne ważne funkcje

Wśród istotnych możliwości oprogramowania dla piekarni i cukierni warto wymienić współpracę z wagami i kolektorami danych, możliwość kalkulacji kosztów wytworzenia na podstawie danych z receptur oraz ewidencjonowanie towarów i terminów ważności. Przydatną funkcją są także alerty, np. o kończących się stanach magazynowych, czy brakach towarów w konkretnych sklepach.

Materiał opublikowany na portalu Horecanet.